søndag 21. oktober 2012


Refleksjon over det didaktisk arbeidet.
Ved bruk av blogg i undervisningen vil man få elevene aktive i en faglig sammenheng. Man kan gi faglig informasjon og stille spørsmål som vil gi dem anledning å reflektere over emnet de skal jobbe med. Det er da elevene vil bevege seg fra å være passive tilhørere til aktive brukere. De vil dermed sitte tilbake med et sterkere læringsutbytte. Elevene vil gjennom sitt arbeid med fagstoffet få en forståelse for emnet de skal blogge om. Hver elev vil da kunne komme med sine meninger og gi gode råd til andre. Jeg mener eleven da vil føle at arbeidet er langt mer betydningsfullt.

Det å jobbe på blogg, vil si å bli synlig for hele verden, vise for alle hva som foregår i klasserommet. Det er viktig å informere elevene om dette.  Som lærer må en lære dem å være reflekterte over egne kommentarer. Når alt er synlig er det viktig at de er ansvarsbevisste og tar arbeidet seriøst. Det er viktig å ta hensyn til personvern og opphavsrett i en blogg. Som Hildegunn Otnes hevder i «Å være digital i alle fag» er det viktig med nettvett. Det er viktig å diskutere høflighetsregler og personvern med elevene. Det å lære dem at det ikke er nødvendig med fullt navn, bilder eller personlige opplysninger når de legger ut sitt arbeid. Videre sier Otnes at elevene må lære at det å kopiere andres arbeid på nettet ikke bare er uønsket i skolen, men det er brudd på norsk lov.(Otnes,2009:s19-20)

På blogg møter en elevene på deres arena. Dagens unge er svært aktive på den rituelle IKT bruken. Dagens unge har en god innarbeidet vane med å hele tiden skal holde seg oppdatert på aktivitetene på nettet. Dette er det skolen må bruke på en positiv måte. Gjennom blogg vil en bruke elevene sin arena til å gi dem faglige kunnskaper og utfordringer. Kanskje det er lettere for en ungdom og gi tilbakemeldinger på en blogg, istedenfor å ta diskusjonen i samlet klasse i et tradisjonelt klasserom. Jeg tror det da vil bli et større faglig utbytte hos eleven. De vil reflektere og gjør opp sine egne meninger om temaet. Ved å bruke blogg er det positivt å kunne «stjele» tilbake litt av den tiden som en ungdom bruker på rituell ikt bruk.

Rune Krumsvik skriver i kap 12 om elev- og lærerforutsetninger, at en av de viktigste nøklene for å realisere den digitale didaktikken, er at læreren har god nok digital kompetanse. «Digital kompetanse er læraren sinn evne til å bruke IKT fagleg med eit godt pedagogisk-didaktisk IKT-skjøn og vere bevisst kva dette har å seie for læringsstrategiane og danningsaspekta til elevane»(Otnes,2009 s 247)
Læreren må her være en god rollemodell for elevene sin ikt bruk. «For det andre vil denne didaktiske IKT kompetansen til lærerne innebere ein fagleg dimensjon- det vil seie å bruke IKT på ein måte i den meir lærarstyrte delen av undervisninga si som gir nye faglege inngangar for elevane til å skjøne læringsarbeidet sitt.»(Otnes,2009:s 248) Jeg mener en ved å bruke blogg vil kunne oppnå nettopp det Krumsvik her hevder. En vil kunne få et faglig utbytte som gir engasjement. Elevene som gruppe kan på en slik blogg lage seg en samling lenker til nettressurser innen fagemnet. De vil ha sitt eget læringsnettverk.

For dagens unge er blogg brukervennlig. På fronter er elevene ikke så aktive som vi lærerne ønsker. De bruker det som et tradisjonelt klasserom og jeg har ikke sett så stort engasjement så langt. Blogg vil kunne åpne for ukjente og vil kunne få et langt større antall lesere, Jeg mener også at elevene vil kunne utvikle et eierforhold til bloggen, som fremmer aktivitet og læring. Det at det vil bli gitt rask respons og alle vil ha samme mulighet. Bloggen vil være tilgjengelig for alle. En kan dele med hverandre og en kan lett se tilbake og følge den utviklingen en har i emnet. Blogg åpner også muligheten for vurdering, i tillegg vil elevene og lærer får større innsikt i sin egen utvikling og læring. Jeg tror mange av dagens unge vil få økt interesse for fagstoffet, nettopp fordi de får rask tilbakemelding/respons på arbeidet de legger ned. Det er viktig at læreren kommenterer eleven sin aktivitet og legge vekt på det arbeidet som er lagt ned i klassens blogg. En må som lærer legge vekt på de grunnleggende ferdighetene i læreplanen. F eks er det viktig å legge vekt på rettskriving, ved å lære elevene å bruke word.
Jeg har tro på et faglig opplegg på blogg vil fremme læring og engasjement, langt mer enn et tradisjonelt opplegg i klasserommet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar